FIREMNÁ DOVOLENKA: Vážení zákazníci, naši zamestnanci a stroje si po celoročnej práci zaslúžia trochu voľna. Od 13. júla do 26. júla 2024 vyhlasujeme dovolenku. Svoje objednávky môžete samozrejme posielať. Len ich, dobre odpočatí a s novou chuťou do práce, budeme spracovávať až v pondelok 29. júla 2024. Váš GRUND vám praje krásne leto.

Čo je Black Friday?

Existujú minimálne dve oficiálne uznávané verzie vzniku Black Friday. Zatiaľ čo jedna sa viaže na konkrétne udalosti, druhá súvisí s obchodom. Obe však pochádzajú zo Spojených štátov, kde toto nákupné šialenstvo trvá už niekoľko desaťročí.

Prvý variant vzniku Black Friday

sa spája s americkým mestom Philadelphia. Práve tam sa okolo roku 1961 rozšírilo toto označenie kvôli hustej premávke, ktorá nasledovala po Dni vďakyvzdania. Tento deň tradične pripadá na posledný štvrtok v novembri. Nasledujúci piatok je pre väčšinu Američanov voľným dňom, takže doprava v meste neúmerne vzrástla. Ľudia využili voľný deň na návštevu futbalového zápasu, takže v uliciach bolo veľa ľudí. Bystrí obchodníci si prirodzene všimli zvýšený pohyb ľudí a využili ho na predaj svojho tovaru.

Druhá verzia

sa týka samotného obchodovania. O niekoľko desaťročí neskôr Američania toto označenie použili na prechod obchodníkov z červených čísel do čiernych, ktoré chce každý vidieť vo svojich účtovných knihách. Koncom novembra sa predaj konečne preklopil do čistého zisku. V tejto verzii príbehu je Black Friday jednoznačne pozitívnym ukazovateľom obchodného úspechu značiek.

Nech už Black Friday vznikol akokoľvek,

časom sa vyvinul do skutočného nákupného šialenstva. V Spojených štátoch môžu ľudia stále stáť v radoch pred obchodmi celú noc. Keď sa obchody otvoria, tlačia sa v nich s takou silou, že niekedy dochádza aj k smrteľným zraneniam. Najviac ohrození sú pracovníci bezpečnostnej služby, ktorí sú zodpovední za otváranie dverí. Vypuknutie davového šialenstva, počas ktorého môže dôjsť k ušliapaniu nakupujúceho, však nie je výnimkou. 

S príchodom internetu sa kamenným obchodom uľavilo.

Ľudia namiesto toho, aby strávili noc v rade, dávajú prednosť pohodlnému nakupovaniu z domu. Jednodňová akcia sa postupne zmenila na niekoľkodňové alebo dokonca niekoľkotýždňové zľavy s cieľom vyprázdniť sklady pred Vianocami. Pre tento fenomén dokonca existuje umelý názov Cyber Monday, ktorý sa snaží byť online obdobou Black Friday a pripadá vždy na prvý pondelok po Black Friday. V každom prípade je rozumné rozložiť predaj na niekoľko dní, aby sa predišlo neželaným výpadkom siete v dôsledku zvýšenej návštevnosti webu.

V súvislosti s dovolenkou so zľavou existuje niekoľko pravidiel. Bez ohľadu na deň alebo týždeň by mali predajcovia vždy rešpektovať jedno pravidlo, a to obdobie okolo samotného Black Friday.