Čítaš 2. diel nášho príbehu k 35. výročiu značky GRUND
↩︎ 1. diel: ZAČIATOK nájdeš tu
2. Od úspechu k inováciám
Deväťdesiate roky minulého storočia. Obdobie, keď takmer každý mohol chytiť príležitosť za pačesy. Stačil skvelý nápad, tvrdá práca, vytrvalosť, schopnosť čeliť výzvam a určitá dávka šťastia. Grundovci mali všetky tieto vlastnosti.
Nestíhame!
Objednávka 300 rohoží pre obchodný dom Kotva bola len začiatkom. Nápad pani Grundovej vyrábať kúpeľňové rohože sa ukázal ako geniálny ťah. Už o niekoľko rokov bol dopyt taký veľký, že bolo ťažké udržať krok. "Ráno sa na križovatke hore tvorili rady dodávok, aby si ich majitelia pri otvorení skladu vybrali medzi prvými," hovorí Jiří Grund. "Zákazníci sa nepozerali na farby, nepozerali na dizajn, jednoducho brali všetko," dokresľuje atmosféru 90. rokov pani Grundová. "Pred Vianocami nám v sklade zostal visieť jeden koberček, oranžový, takže dopyt bol neskutočný," dodáva Jiří Grund.
Len nezaspať na vavrínoch
Od roku 1993 spoločnosť GRUND pravidelne vystavuje na najväčšom medzinárodnom veľtrhu bytového textilu a dizajnu Heimtextil vo Frankfurte nad Mohanom. Práve tam sa podarilo nadviazať množstvo užitočných kontaktov so zahraničím. Obchodu sa darilo, dopyt stále prevyšoval ponuku, ale Grundovci si uvedomovali, že ak chcú vytvoriť skutočne silnú a stabilnú značku, nemôžu zaspať na vavrínoch.
Od samého začiatku podnikania sa väčšina toho, čo zarobili na predaji, vracala do spoločnosti. Nakupovali stroje, starali sa o svojich ľudí a budovali značku. "Jedným z hlavných dôvodov, prečo sme tu, je to, že máme vlastný vývoj, vlastnú značku a vlastné predajné kanály," hovorí Jiří F. Grund. Nič z toho však nebolo samozrejmosťou. Koľko textilných firiem, ktoré vznikli krátko po revolúcii, prežilo do dnešných dní?
Dva tisíce ťažkých chvíľ
Prvá veľká kríza prišla okolo roku 2000 so vstupom Číny do Svetovej obchodnej organizácie. Len hŕstka spoločností bola schopná konkurovať lacnému čínskemu textilu. Značka GRUND prežila vďaka exportu a zmenám, ktoré malo vedenie odvahu urobiť. Jednou z kľúčových bola kúpa obrovského všívacieho stroja ColorTec, ktorý nahradil ručnú prácu 35 ľudí. "Približne v roku 2010 nastal moment, keď sme si kládli otázku, či to vôbec dokážeme. Ceny energií rástli, konkurencia z Číny sa zvyšovala a koruna posilňovala. Nakoniec sme to zvládli, ale vyžadovalo si to veľa zmien vo výrobe, zefektívnenie procesov a zoštíhlenie spoločnosti," hovorí o náročnom období Jan Grund.
Prvý dotyk svetového dizajnu
V roku 2005 urobil Jiří F. Grund ďalší odvážny krok. Oslovil Luigiho Colaniho, dizajnéra svetového mena a významu, aby s ním spolupracoval. Bolo to prvýkrát, čo sa značka GRUND spájala so špičkovým dizajnom, a určite nie naposledy. Dizajn sa stal kľúčovou zložkou pri tvorbe nových vzorov koberčekov, a to platí dodnes.