V čom spočíva tajomstvo úspechu rodinného podnikania? Aké sú kľúčové prísady?
Tajomstvo úspechu
„Stalo sa nám, že po 20 rokoch nám volali ľudia, že potrebujú premaľovať ten latex, že inak koberček drží.“ Mimoriadna kvalita, ktorú opísal súčasný riaditeľ rodinného podniku Jiří Grund, je jedným z faktorov, ktoré jednoznačne prispeli k úspechu značky GRUND. Aké sú ďalšie?
Ešte na začiatku 90. rokov pracovalo v textilnom priemysle v Česku až 800 tisíc ľudí. Dnes je to okolo 35 tisíc. Taký obrovský pokles však nie je spôsobený len prílevom lacného tovaru z Číny. Dôvodov je viac.
Zmena je život
Počas komunizmu sa nikto nezaujímal o to, či podnik, v ktorom pracuje, zarába alebo nie. Takéto úvahy boli od každodenného života zamestnancov tak vzdialené, že sa o to nikto nezaujímal. Ak však máte firmu, od zisku ktorej závisí život vašej rodiny, snažíte sa pre úspech urobiť maximum.
Grundovci museli urobiť celý rad rozhodnutí, ktoré rozhodne neboli jednoduché. Jedným z najťažších bolo investovanie do obrovského stroja ColorTec, ktorý nahradil prácu 35 ľudí. „Rozhodli sme sa pre technológiu, ktorá sa pre náš typ výroby ukázala ako správna, a vďaka tomu sme získali obrovský náskok v produktivite,“ hovorí k tomu Jiří Grund.
Krása sa oplatí
Ďalšou dôležitou prísadou úspechu bola investícia do dizajnu. Všetko začalo spoluprácou so svetoznámym Luigim Colanim. Nasledovala celá rada významných mien, pre ktoré bolo navrhovanie koberčekov často prvou skúsenosťou s bytovým textilom. „Postupne sme sa naučili vytvárať čo najťažšie návrhy, aby to, čo robíme, nevedel nikto iný,“ poodhaluje jednu z firemných stratégií, ktorá pomohla k úspechu, Jiří Grund.
Ľudia sú kľúčom
Snáď najdôležitejším článkom na ceste k úspechu sú však ľudia. „Boli sme prekvapení, že práve títo ľudia z veľkých firiem prišli k nám, do krkonošskej drevenice, kde boli stiesnené podmienky. Že išli z istoty do neistoty a že u nás zostali. Po pár rokoch, keď u nás vyrástli veľké firmy, a chceli tých ľudí lanáriť, tak oni neodišli, ale zostali u nás, pretože nám verili, a to si veľmi vážime,“ vystihuje situáciu Jiří F. Grund.
Vzájomná úcta a rešpekt sú v spoločnosti GRUND cítiť dodnes. Keď všetci štyria členovia rodiny prechádzajú firmou, je to ako keby tadiaľ prechádzala kráľovská rodina so svojimi potomkami. Ľudia sa na chvíľu zastavia a v očiach majú taký zvláštny lesk, takú hrdosť na to, čo robia a pre koho to robia. Všetci sa navzájom pozdravia, Jiří F. Grund sa s každým na chvíľu zastaví, aby sa opýtal na zdravie manželky alebo ako sa majú deti. To sa len tak niekde nevidí.